Naar Albina met 't werk

Voor het geven van onze milieutraining 'de Groene School', bezochten we alle lagere scholen in het stadje Albina in het district Marowijne.

Het was een rit van twee uur plus. Een verademing om eens buiten de stad te zijn! De natuur zag je gaandeweg vermenigvuldigen. Zeker met de wegtrekkende dauw tussen de bomen zat ik bijna als een varkentje tegen het venster gedrukt ... .

Tijdens de trainingen heb ik vooral geobserveerd en af & toe bijgesprongen wanneer Prashana haar stem begon over te slaan van de geleverde inspanningen.

Op de laatste school, waar een kleine gemeenschap in the middle of nowhere samenleeft, merkten we algauw op dat de training moet worden aangepast want van nu af aan bezoeken we ook enkel de meer afgelegen dorpen/districten. De thema's die we behandelen zoals de water, energie- en/of afvalproblematiek uiten zich daar op een andere manier dan in de steden.

'Wij besparen water en energie' vraagt een andere aanpak wanneer de stroom van het dorp door een generator wordt opgewerkt en het water niet uit een kraantje loopt.

'Wij scheiden het afval' is ook zo eentje. In sommige dorpen geraakt niet eens een vuilniswagen en moeten ze uit pure noodzaak hun afval laten verdwijnen onder de grond.

Op deze manier heb ik mijn eerste echte taak binnengehaald: het uitschrijven van een pedagogisch didactische trainershandleiding aangepast aan de noden van de omgeving en de leefwereld van de kinderen in het binnenland.
Aangezien alle leermaterialen al zijn gedrukt, moet ik alles proberen te herzien met de middelen die al aanwezig zijn.
Worky worky!

Weinig foto's maar mooie herinneringen ;)

Foto’s 1 - 12 van 12   |