Glimp op het straatbeeld

3 maart 2015 - Paramaribo, Suriname

Straatbeeld

De verkiezingsstrijd is volop aan de gang. Op 25 mei staat het allemaal te gebeuren.

Vele vlagjes kleuren het straatbeeld en dit opvallend in het paars: het kleur van NDP oftewel de partij van de huidige president Bouterse.
(Mijn foto is hier dus niet echt representatief.)

Gisteren sukkelde een vriend van de overbuur met zijn brommer de beek in. Nogal goed verzopen in een vuil sopje klauterde hij terug de berm op. Mijn helpende hand kwam te laat (mijn glimlach misschien te vroeg) maar het bood wel opening voor een gesprekje nadien.

Nogal snel ging het over de verkiezingen. Hijzelf staat aan de paarse kant. De nogal negatieve geschiedenis van voormalig dictator Bouterse kent hij ook maar liever sprak hij de goede zaken uit die Bouterse de afgelopen tijd voor het land verwezenlijkte. Suriname kent voortaan een sociaal zekerheidsstelsel met een minimumloon, een verhoogde kinderbijslag en pensioen. Ook zijn er scholen gebouwd en is de schoolbus gratis. En dit zijn zaken die burgers direct merken.

Een verklaring - uit mijn reisgids:
In augustus 2010 werd Bouterse geïnaugureerd als president. Dit leidde in Nederland tot verontwaardigde reacties. Behalve het voor veel kiezers moeilijke sociaaleconomische klimaat, de professionele en aanstekelijke campagne van de NDP en het te sterk op geleidelijke ontwikkeling gerichte beleid van de vorige regering, speelde bijvoorbeeld een rol dat Suriname een relatief jonge bevolking heeft. Veel kiesgerechtigden hebben de roerige jaren ‘80  niet bewust meegemaakt. Daar komt bij dat bij veel Surinamers niet zo’n boodschap hebben aan het verleden. Eerder willen zij zich richten op het hier en nu, de toekomst. Daarom kiezen ze voor een daadkrachtige leider met ambitieuze toekomstplannen.
In de loop van 2014 waren nog lang niet alle ambitieuze plannen gerealiseerd. Wel kwamen er waarschuwingen van de Centrale Bank en ook van internationale financiële instanties dat de Surinaamse overheid op te grote voet leefde.

Voor een goed genuanceerd artikel:

1. Louis Lagae:
    9 april 2015
    ik leerde veel over de politieke terug keer van bijna- dictators (meestal wel pouplisten wat uiteraard een ramp brent volgende jaren zoals Christina Kircner tot extreme dictators ( Venezuela denk ik, Columbia zeker..enz. ).
    "Abuso de Poder" ! Daaraan activistisch werken is mijn levensvisie. En dan vooral via structurele en duurzame maatregelen, wat nogal uniek is. Dat boek....

Siele, doe er iets aan dat meer mensen je lezen, minstens jouw vrienden